Version 4 vs 6
Version 4 vs 6
Edits
Edits
- Edit by canis_lupus, Version 6
- Jul 9 2024 6:26 AM
- Edit by canis_lupus, Version 4
- Oct 26 2022 10:24 AM
Edit Older Version 4... | Edit Current Version 6... |
Content Changes
Content Changes
**BHP:**
Proces nie jest niebezpieczny, ale należny uważać na to, żeby nie wpatrywać się w światło UV, zachlapać ubrań odczynnikami (barwią!), czy po ciemku się na czymś nie potknąć.
**PROCES:**
Do całości potrzebne są dwa roztwory (są gotowe w HS-ie):
# Żelazicyjanek potasu 32g/200ml
# Cytrynian amonu żelaza 40g/200ml {F471930}
Roztwory należy przechowywać w ciemności. Ich miejsce jest w szafce z chemią w Hardroomie.
# Cały proces powinien być przeprowadzony w półmroku. Potrzebujemy tyle światła, żeby spokojnie widzieć co robimy, a jednocześnie nie za jasno, żeby nie naświetlić roztworu.
# Przed użyciem, mieszamy niewielkie ilości obu roztworów w stosunku 1:1. W sumie ~5 cm³ spokojnie wystarcza na pokrycie jednej strony płóciennej torby lub kartki papieru akwarelowego formatu A4.
# Wymieszane roztwory za pomocą pędzla nanosimy CIENKĄ warstwą na materiał. Jeśli warstwa będzie zbyt gruba to naświetlony roztwór nam spłynie podczas wywoływania. {F471942}
# Następnie materiał nadal po ciemku suszymy. {F471937}
# Po wysuszeniu należy na światłoczułym już materiale położyć to, co chcemy odbić. Czy to będą przedmioty, czy np wydrukowane na folii zdjęcie w negatywie - obojętne. {F471933}
# Po ułożeniu kompozycji należy całość oświetlić lampą UV. Czas naświetlania należny dobrać eksperymentalnie, punktem wyjścia dającym dobre efekty jest w przypadku naszej 50 W lampy około 10 minut naświetlania z odległości 30 cm. Przedmioty, które mają tendencje do odstawania można przyłożyć kawałkiem szyby. Należy wtedy wydłużyć czas naświetlania o około 2-3 minuty {F471939}
# Mniejsze rzeczy można naświetlać z mniejszej odległości, większe z większej, żeby zachować w miarę równomierne oświetlenie.
# Po wyznaczonym czasie wyłączamy lampę UV a sam materiał płuczemy w zwykłej wodzie, do której można dodać nieco kwasku cytrynowego celem zwiększenia rozpiętości tonalnej odbitki. Płukać należy do czasu aż cały roztwór z nienaświetlonych obszarów zostanie wypłukany, co można poznać po czystej wodzie podczas płukania. Płukać można w wolnej samli lub pod bieżącą wodą. {F471944}
# Na koniec można naświetlony materiał potraktować bardzo delikatnym roztworem (~łyżka na 1l) wody utlenionej, co pozwala uzyskać intensywniejszą barwę granatową oraz zwiększone kontrasty oraz finalnie wysuszyć.
{F471948} {F471947} {F471946}
**BHP:**
Proces nie jest niebezpieczny, ale należny uważać na to, żeby nie wpatrywać się w światło UV, zachlapać ubrań odczynnikami (barwią!), czy po ciemku się na czymś nie potknąć.
**PROCES:**
Do całości potrzebne są dwa roztwory (są gotowe w HS-ie):
# Żelazocyjanek potasu 32g/200ml
# Cytrynian amonu żelaza 40g/200ml {F471930}
Roztwory należy przechowywać w ciemności. Ich miejsce jest w szafce z chemią w Hardroomie.
# Cały proces powinien być przeprowadzony w półmroku. Potrzebujemy tyle światła, żeby spokojnie widzieć co robimy, a jednocześnie nie za jasno, żeby nie naświetlić roztworu.
# Przed użyciem, mieszamy niewielkie ilości obu roztworów w stosunku 1:1. W sumie ~5 cm³ spokojnie wystarcza na pokrycie jednej strony płóciennej torby lub kartki papieru akwarelowego formatu A4.
# Wymieszane roztwory za pomocą pędzla nanosimy CIENKĄ warstwą na materiał. Jeśli warstwa będzie zbyt gruba to naświetlony roztwór nam spłynie podczas wywoływania. {F471942}
# Następnie materiał nadal po ciemku suszymy. {F471937}
# Po wysuszeniu należy na światłoczułym już materiale położyć to, co chcemy odbić. Czy to będą przedmioty, czy np wydrukowane na folii zdjęcie w negatywie - obojętne. {F471933}
# Po ułożeniu kompozycji należy całość oświetlić lampą UV. Czas naświetlania należny dobrać eksperymentalnie, punktem wyjścia dającym dobre efekty jest w przypadku naszej 50 W lampy około 10 minut naświetlania z odległości 30 cm. Przedmioty, które mają tendencje do odstawania można przyłożyć kawałkiem szyby. Należy wtedy wydłużyć czas naświetlania o około 2-3 minuty {F471939}
# Mniejsze rzeczy można naświetlać z mniejszej odległości, większe z większej, żeby zachować w miarę równomierne oświetlenie.
# Po wyznaczonym czasie wyłączamy lampę UV a sam materiał płuczemy w zwykłej wodzie, do której można dodać nieco kwasku cytrynowego celem zwiększenia rozpiętości tonalnej odbitki. Płukać należy do czasu aż cały roztwór z nienaświetlonych obszarów zostanie wypłukany, co można poznać po czystej wodzie podczas płukania. Płukać można w wolnej samli lub pod bieżącą wodą. {F471944}
# Na koniec można naświetlony materiał potraktować bardzo delikatnym roztworem (~łyżka na 1l) wody utlenionej, co pozwala uzyskać intensywniejszą barwę granatową oraz zwiększone kontrasty oraz finalnie wysuszyć.
UWAGA! Niektóre białe koszulki mają tendencję do reakcji z chemikaliami - wzory robią się brunatne. Koszulki Fruit Of The Loom są ok.
{F471948} {F471947} {F471946}
**BHP:**
Proces nie jest niebezpieczny, ale należny uważać na to, żeby nie wpatrywać się w światło UV, zachlapać ubrań odczynnikami (barwią!), czy po ciemku się na czymś nie potknąć.
**PROCES:**
Do całości potrzebne są dwa roztwory (są gotowe w HS-ie):
# Żelaziocyjanek potasu 32g/200ml
# Cytrynian amonu żelaza 40g/200ml {F471930}
Roztwory należy przechowywać w ciemności. Ich miejsce jest w szafce z chemią w Hardroomie.
# Cały proces powinien być przeprowadzony w półmroku. Potrzebujemy tyle światła, żeby spokojnie widzieć co robimy, a jednocześnie nie za jasno, żeby nie naświetlić roztworu.
# Przed użyciem, mieszamy niewielkie ilości obu roztworów w stosunku 1:1. W sumie ~5 cm³ spokojnie wystarcza na pokrycie jednej strony płóciennej torby lub kartki papieru akwarelowego formatu A4.
# Wymieszane roztwory za pomocą pędzla nanosimy CIENKĄ warstwą na materiał. Jeśli warstwa będzie zbyt gruba to naświetlony roztwór nam spłynie podczas wywoływania. {F471942}
# Następnie materiał nadal po ciemku suszymy. {F471937}
# Po wysuszeniu należy na światłoczułym już materiale położyć to, co chcemy odbić. Czy to będą przedmioty, czy np wydrukowane na folii zdjęcie w negatywie - obojętne. {F471933}
# Po ułożeniu kompozycji należy całość oświetlić lampą UV. Czas naświetlania należny dobrać eksperymentalnie, punktem wyjścia dającym dobre efekty jest w przypadku naszej 50 W lampy około 10 minut naświetlania z odległości 30 cm. Przedmioty, które mają tendencje do odstawania można przyłożyć kawałkiem szyby. Należy wtedy wydłużyć czas naświetlania o około 2-3 minuty {F471939}
# Mniejsze rzeczy można naświetlać z mniejszej odległości, większe z większej, żeby zachować w miarę równomierne oświetlenie.
# Po wyznaczonym czasie wyłączamy lampę UV a sam materiał płuczemy w zwykłej wodzie, do której można dodać nieco kwasku cytrynowego celem zwiększenia rozpiętości tonalnej odbitki. Płukać należy do czasu aż cały roztwór z nienaświetlonych obszarów zostanie wypłukany, co można poznać po czystej wodzie podczas płukania. Płukać można w wolnej samli lub pod bieżącą wodą. {F471944}
# Na koniec można naświetlony materiał potraktować bardzo delikatnym roztworem (~łyżka na 1l) wody utlenionej, co pozwala uzyskać intensywniejszą barwę granatową oraz zwiększone kontrasty oraz finalnie wysuszyć.
UWAGA! Niektóre białe koszulki mają tendencję do reakcji z chemikaliami - wzory robią się brunatne. Koszulki Fruit Of The Loom są ok.
{F471948} {F471947} {F471946}